true, true, de la iqads

http://digital.iqads.ro/complexul-facebook_12292.html?RemoteID=a560fe7845ba4377114fe568f8ec6227&checksum=f739a0099894bfe9f52cdd306928dfd0

https://i2.wp.com/i.zdnet.com/blogs/facebook_cartoon.gif

Complexul Facebook

Clientii, si uneori chiar agentiile, continua sa creada ca Internetul este locul unde se dau „tunuri de comunicare”, adica investesti minimal si oportunist si ai succes de milioane.

Vrei sa dai un tun.

Asta e de fapt. Atunci cand vii la agentie si spui “nu prea avem buget, insa as vrea sa facem ceva foarte tare, un viral, asa, ceva ca FarmVille, o chestie la care sa prinda oamenii si sa dea mai departe pe mess”, tu vrei sa dai un tun.

Iti mai aduci aminte de vremea cand bancile se numeau Bancorex sau Banca Turco-Romana si oamenii luau credite de la banca cu milioanele si apoi falimentau banca refuzand sa mai plateasca? Ei, cam asta faci si tu.

// //

Vrei sa primesti milioane fara sa dai inapoi nimic sau fara sa investesti ceva, pentru ca traiesti cu impresia ca pe Internet se poate asa, ba chiar este o regula pentru ca, nu?, tu primesti zilnic pe mail filmulete cu pisicutze adormite sau bebelusi care rad in hohote si stii inca douazeci de amici care le-au vazut, deci au succes.

Buuuun. Okay, facem. Dar atunci lasa-ma sa fac ceva cu pisici care dorm cu capul in jos sau cu catelusi nou-nascuti sau cu nepoata-mea care, atunci cand rade, se ineaca si scuipa in mod adorabil, ca un marinar septuagenar. Aaaaa, nu vrei asa. Vrei sa fie ceva “pe brand”. Adica vrei sa facem ceva care sa intre la aprobare la tot Board of Directors al companiei tale, sa fie okay cu toata lumea de la PR, sa pastreze guideline-uri de identitate si copywriting si sa si rupa gura targului?

Okay. Facem. Numai ca ar trebui, in conditiile astea sa aiba ceva production value. Stii, cum sunt chestiile alea facute de Eepy Bird, alea cu Post-its, sau cu Diet Coke si Mentos. Ceva asa, mai lucrat, mai grandios, mai cu shmen, ca daca pisicutze nu avem voie [si am eu o banuiala ca nici cu fete in pielea goala nu avem voie] ar cam trebui sa ne stresam putin si sa incercam ceva mai cool. Aaaa, ti se pare misto, insa nu ai buget? Ai vrea sa facem cu oamenii din agentie si cu un regizor care ne e prieten? Si apoi sa postam totul pe youtube ca nu ai bani de site sau nici macar de landing page.

Pai bine, facem. Dar cum afla lumea de postarea pe youtube? Putem face si noi macar o tura de seeding, sa lucram pe social media, vorbim cu niste oameni, cream un cont de ceva, postam niste statusuri, adaugam niste prieteni, facem o aplicatie ceva? Ti se pare okay? Super. Aaaaa, dar crezi ca astea se fac gratis. Pai stai putin, de ce crezi ca sunt gratis? Adica faptul ca e un om care sta sa creeze conturile, apoi le updateaza cu statusuri pe care el trebuie sa le aprobe cu cele cinci fete de la PR si cu tine, si apoi omul raspunde la toate comentariile, iti trimite tie rapoarte de activitate si are de grija sa scrie “in guidelineuri”, adica toate astea sunt incluse in bugetul tau care oricum era zero. Si aplicatia? O vrei misto, asa cam ca FarmVille?

Okay, se face. Aaaa, dar o vrei poimaine si poti sa scoti maxim 300 de euro pentru agentie – era viral proiectul, se autopromova deci, aaaa, nu ai buget deloc.

Daca vreodata ai cerut cele de mai sus agentiei tale, afla ca suferi de cea mai periculoasa forma de “complex Facebook”. Daca pe Wikipedia ar exista o definitie a acestei afectiuni gravissime, ea ar suna cam asa “afecteaza mai ales brand managerii care au o interactiune sumara si apatica cu lumea internetului, interactiune derulata mai ales la nivel superficial prin mentinerea unui cont personal de Facebook si a unei casute de email externe celei de birou”.

Ce inseamna complexul Facebook, practic? Simplu, tu ai tendinta sa crezi ca daca Facebook merge atat de repede si usor, si are atatea milioane de utilizatori, asta nu e rezultatul unor investitii majore, ci mai ales a unei idei genial implementate undeva intr-un garaj de un pustan american. Deci, practic, de ce nu ar putea face si agentia asa ceva, tot pe principiul homemade, adica pe genunchi, fara buget si cu resurse mai ales interne? Ce mare scofala sa faci un joc de Facebook? Practic dai click pe Accept si apoi pe Finish? Sunt doua butoane. Si evident nu te astepti nici ca refacerea unui layout de aplicatie sa dureze mult. E ca la print doar, artul schimba tot in Photoshop in maxim 15 minute. Farmville? Pai, sunt niste rate si gaste si tu trebuie sa dai click pe un buton sau doua ca sa mearga intreaga hardughie. Deci nu, …

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s