Desenul Formelor

Am aflat de aceasta arta prin intermediul cursurilor de la SAR (Societatea de Antroposofie Romana  http://antroposofie.ro – “Misterul Pamantului”* curs de introducere in Antroposofie si la Cursul de formare in gimnastica Bothmer) si am fost pe loc fermecata; doar dupa cateva sesiuni am sesizat in ce mod subtil dar si vizibil aceasta exersare poate lucra asupra mea: dupa ceva vreme am constatat ca lucrand prin desenul formelor inteleg mai bine anumite exercitii de gimnastica, si prin gimnastica Bothmer mi s-a imbunatatit exersarea in desenul formelor; trasand niste linii, gandirea si vointa lucreaza si simtirea participa si ea – iata o exersare artistica completa!

http://www.waldorfsimeria.ro/scoala-waldorf/pagina-elevului/2010-2011/clasa4/desenulformelor4.html

http://img0-llalt.etsystatic.com/000/0/5544578/il_fullxfull.224083644.jpg

Din cate stiu eu se preda in scolile Waldorf, si acolo unde exista cereri se pot face si cursuri (in momentul de fata eu imi doresc sa exersez si alaturi de alti cursanti, caut doritori pentru formarea unui  grup de exersare  in Bucuresti, dar este posibil organizarea si in alte orase(pot da detalii la cerere).

Stiu ca exista 2 manuale traduse si in romana (se pot achizitiona la un pret modic, detalii la cerere).

Manualele sunt usor de urmarit cu explicatii si completari bogate, restul ramanand de descoperit prin exersare.

Cateva incercari de inceput de ale mele:

(Poze in curand)

 Puncte de interes:

–          Exersare artistica

–          Terapeutic – lucreaza asupra corpului eteric, are rol de armonizare, echilibrare

–          Poate fi o forma de experimentare, de auto-cunoastere

–          O forma de meditatie, de linistire a mintii agitate

–          Relationare cu spatial, ritm, inlantuire gandire

Rudolf Kutzli

Desen de Forme Creativ

(Poze manual)

Coperta spate – “In Desen de forme creative autorul ne conduce sa descoperim ceea ce arta liniei poate sa insemne astazi pentru noi. Printr-o serie sistematica de exercitii ea nu este numai o pricepere pentru dezvoltarea prin desen, dar de asemenea o crestere a perceperii in noi a cu totul altor insusiri si capacitate, cum ar fi increderea in sine si echilibrul. De aici activitatea de desenare a formelor poate sa devina o cale a descoperirii de sine.”

 

Alte linkuri

http://waldorf-educatie.ro/de-ce-desenul-formelor/

http://waldorfbraila.3x.ro/desenulformelor.html

http://www.scribd.com/doc/64469974/desenul-formelor

http://www.anthromed.org/Article.aspx?artpk=487

http://www.youtube.com/watch?v=E8X_Ua8ioPU

http://waldorfessentials.com/wp-cont…012/05/WHY.mp3

http://millennialchild.com/Slideshows/SlideshowsIntro.html

*

http://antroposofie.ro/misterul-pamantului/

http://www.scribd.com/doc/64469974/desenul-formelor

DESENUL FORMELOR  în pedagogia curativă

I.Rolul şi importanţa formelor;

Desenul formelor este una dintre materiile introduse de Rudolf Steiner şi este strâns legată deformă şi mişcare. Elementul artistic în desenul formelor este linia ca urmă a mişcării.Prin practicarea cu regularitate a desenului formelor, putem veni în întâmpinareatemperamentelor şi le putem influenţa pozitiv în direcţia armonizării. Se poate reuşi formareaarmonioasă a fiinţei umane, ameliorarea bolilor, rărirea crizelor ( corectarea defectelor ), echilibrareasufletesc – spirituală şi vindecarea unor copii cu probleme speciale ( specialistul Herman Kirchner ).În primul an de şcoală se face trecerea de la desenul dezordonat la desenul organizat careaduce disciplină şi forţă, nu mărginire. Tot prin desenul formelor, folosit ca activitate ajutătoare, sereuşeşte „clădirea” ( pregătirea ) scrisului. Mai târziu, poate fi dezvoltată înţelegerea spaţială aformelor geometrice pornind de la lucrurile învăţate la desenul formelor ( noţiunile geometrice ).Desenul formelor ne ajută chiar şi pe noi ( în mod direct ) fiind considerat un drum ce poate fiurmat de toţi cei care vor să-şi dezvolte în mod conştient facultăţile creatoare care sunt în stare latentăîn fiecare fiinţă umană. Astfel, prin intermediul exerciţiilor reuşim să înlăturăm particularităţilenoastre şi putem transforma „Eul” nostru.Prin practicarea regulată şi exersarea continuă a desenului formelor, putem acţiona terapeutic:

Se stimulează: atenţia, creativitatea, forţele imaginaţiei şi nu în ultimul rând, puterea deînţelegere;

Se dezvoltă capacităţile psihomotrice ale elevilor ( coordonarea mişcărilor şiîndemânarea );

Se stimulează şi se dezvoltă echilibrat individualitatea copilului;

Se formează deprinderi de scriere ( în ritmul propriu al copilului );

Se stimulează plăsmuirea unor motive decorative şi a unor imagini inedite;

Se corectează unele defecte, se ameliorează boala, se pot rări crizele şi pe cât posibil„vindeca” copilul, dezvoltând comportamentele adaptative pentru integrarea socio –  profesională.

II.Desenul formelor în raport cu temperamentele şi nevoile copiilor;

Copilul nu-şi poate ascunde esenţa lui, de aceea putem ajunge foarte uşor la descoperireanaturii interioare a fiecărui copil, ne putem adânci în temperamentul lui, îl recunoaştem şi astfel venimîn întâmpinarea lui prin desenul formelor.În continuare voi descrie formele prin care putem influenţa temperamentele.

Desene ce vin în întâmpinarea copilului sangvinic

-Metamorfoze ( ale frunzelor ) şi stiluri de cârcei agăţători;-Forme repetitive şi intersectate ( care să înceapă cu o mişcare continuă );-Ritmizarea unui ritm.

Desene ce vin în întâmpinarea copilului melancolic

-Spirala simplă din linie curbă şi linie dreaptă executată în mod special din interior spreexterior;-Forme cu puncte de întâlnire sau contact;-Se începe cu forme divizate, dar închise în sine.

Desene ce vin în întâmpinarea copilului flegmatic

-Metamorfoza formelor. Se recomandă trecerea de la un punct la cerc;-Armonizarea contururilor unor forme complexe. Putem să-i ştergem formele desenate şi-lvom pune să le refacă de mai multe ori;-Forme care încep cu un cerc închis.

Desene ce vin în întâmpinarea copilului coleric

-Transformarea dreptelor, a formelor ascuţite în curbe şi forme rotunjite;-Cruce în interiorul unui cerc ( armonizarea formelor şi proporţionarea lor );-Imagini oglindite, simetria va face echilibrarea părţilor opuse ( echilibrare interioară );-Metamorfoze ( executate din exterior spre interior ).

III.Exerciţii aplicative.

„Diagnoza”Alegând o formă cu contur închis ( simetric ) şi cerând copiilor să reproducă desenul, se potconstata câteva tendinţe dominante care denotă probleme existente.Fig. A – probleme de echilibru, forma este înţeleasă, dar simetriile sunt bulversate;Fig. B – probleme de mişcare; mişcarea este lipsită de fluenţă ( crispare, comprimare, viraje bruşte, revărsare a formei );Fig. C – probleme de ordonare; mişcarea poate fi fluentă, forma echilibrată pe verticală( orizontală ), dar nu este ordonată corect;Fig. D – probleme de spaţialitate; simţul intervalelor este deficitar.În desenele copiilor cu tulburări motorii ne frapează liniile mişcate, desenate uneleDesenele copiilor cu probleme mintale se recunosc uşor datorită formelor simple, uşor detrecut cu vederea. Ele sunt preponderent alăturate, fără a se lega împreună într-un tot.În desenele copiilor isterici se vede o tendinţă la risipire. Liniile se configurează în formemişcătoare, ce se îndepărtează începând de la centru şi până la marginea foii. Se recomandă desenareaformelor dinspre exterior spre interior. La copilul epileptic, desenele frapează printr-o alăturare izolatăde forme asemănătoare sau identice în care orice intersecţie de linii a fost evidentă. Se recomandăexersarea de forme cu linii neîntrerupte dinspre centru spre exterior.Persoanele spastice ( sau paralizate ) pot desena cu ajutorul nostru. Persoanele cu probleme devedere pot primi în locul hârtiei o placă de argilă ( lut ). Îi ajutăm astfel să facă experienţa interioară aceea ce formele pot să dea.

Anunțuri

Un gând despre &8222;Desenul Formelor&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s